Bryan Lawrence Gonsalves
9 min.
Categories
Visuomenė

Moralinės pornografijos pasekmės

Seksualinė revoliucija ir jos padariniai, be abejonės, yra katastrofa žmonijai. Ji pradėjo seksualinio sudaiktinimo ir sekso bei santykių pavertimo preke amžių, kai mes, kaip šiuolaikinė kultūra, teikiame pirmenybę fiziniam malonumui, o ne emociniam artumui ir ilgalaikiams įsipareigojimams. Galima teigti, kad tai taip pat prisidėjo prie moralinių vertybių, tokių kaip ištikimybė, santuokinis įsipareigojimas ir skaistumas, nykimo. Įvairiomis formomis pabrėžiant seksualinį išsilaisvinimą, menkinama tvirtų ir stabilių šeimos santykių išsaugojimo svarba. Tarp daugelio idėjų, kurios dėl seksualinės revoliucijos tapo norma, buvo ir pornografijos normalizavimas. Pornografija yra „aiškus seksualinių temų ar seksualinės veiklos pateikimas vaizdu, raštu ar kitoje medžiagoje tokiu būdu, kuriuo siekiama seksualiai sužadinti“ [1]. Iš 50 labiausiai lankomų interneto svetainių pasaulyje šešios yra skirtos būtent pornografijai, o viena iš jų pritraukia beveik tiek pat lankytojų, kiek ir „Netflix“ – tai nerimą keliantis problemos masto įrodymas [2]. Pornografijos vartojimas turi didžiulį poveikį, kurį jau ryškiai pradedame pastebėti šiuolaikinėje visuomenėje. Pornografijos vartojimas siejamas su mažesniu pasitenkinimu santykiais [3], nes mažina meilę ir emocinį ryšį tarp partnerių [4]. Jis taip pat silpnina įsipareigojimų ryšius santykiuose [5] ir daugeliu atvejų prisideda prie santykių iširimo ir skyrybų [6] [7].

Nors pornografija dažnai reklamuojama kaip individualistinio išsilaisvinimo priemonė, ji pati savaime žeidžia prigimtinį žmogaus orumą visų tų, kurie dalyvauja ją gaminant, platinant ir vartojant.

Sudaiktinimas pornografijoje

Pornografijos esmė – asmenys, vadinami pornografijos aktoriais, atlieka seksualinius veiksmus, kurių tikslas – sujaudinti žiūrovą. Savo ruožtu žiūrovas siekia trumpalaikio pasitenkinimo – psichologinio, fizinio arba abiejų. Esminė problema yra ta, kad šis malonumas tiesiogiai patiriamas tik dėl dalyvaujančių veikėjų sudaiktinimo. Vaizduojami asmenys yra paverčiami stimuliacijos objektais, iš jų atimamas žmogiškasis orumas ir jie tampa tik seksualinio susijaudinimo šaltiniu. Jų mintys, emocijos ir siekiai tampa nebereikšmingi, nes juos nustelbia žiūrovo fizinio pasitenkinimo troškimas.

Pornografijos industrijoje dirbantys asmenys yra įkalinami, išnaudojami ir dažnai verčiami atlikti seksualinius veiksmus. Jie paverčiami prekėmis pramonėje, kuri klesti ir pelnosi iš jų degradacijos. Taip jų prigimtinis orumas yra paminamas, nes jie paverčiami seksualizuotais objektais, o jų moralinė, dvasinė ir emocinė gerovė aukojama siekiant pelno. Be to, nors pornografijos gamintojai gali teigti, kad jų darbas „išlaisvina“, kyla klausimas: „Išlaisvina nuo ko?“ Kaip išlaisvina savanoriškas savęs pažeminimas iki tokio lygio, kai į tave žiūrima kaip į daiktą?

Taigi viso to rezultatas – žmogiškųjų santykių irimas, kurie pornografijoje virsta tik tuščiais susitikimais be tikro ryšio. Tai skatina savęs lepinimo ir tiesioginio pasitenkinimo kultūrą, o ne rūpinimąsi kitų gerovę. Svarbiausia, šventas intymumo ryšys, pagrįstas abipuse meile, pagarba ir pasitikėjimu, yra sugriaunamas, o vietoj jo atsiranda dirbtinis skaitmeninis intymumas, dėl kurio širdys lieka tuščios, o sielos – sužeistos.

Be to, pornografijos skleidžiamas sudaiktinimas įsiskverbia į pačią visuomenės struktūrą. Ji skatina lyginimosi kultūrą, kurioje nerealūs grožio ir seksualumo standartai tampa norma. Tai įtvirtina kankinantį nepasitenkinimo ir neapykantos sau ratą, nes žmonės siekia nepasiekiamo fizinio idealo. Šis toksiškas mąstymas persmelkia visus gyvenimo aspektus, užnuodydamas savęs suvokimą, santykius ir visuomenės normas.

Dorybės ir moralinio charakterio erozija

Mūsų veiksmai daro didžiulę įtaką tam, kuo mes tampame. Kai įsipareigojame reguliariai lankytis sporto salėje ir lavinti savo raumenis, laikui bėgant pastebime pokyčius. Mūsų raumenys auga ir stiprėja dėl mūsų atsidavimo ir nuoseklumo. Panašiai ir mūsų vidinės dorybė, pavyzdžiui, tvirtumas, taip pat auga, kai nuosekliai stengiamės fiziškai augti. Ši dorybė įgalina mus atkakliai dirbti ir išlikti drąsiems iššūkių akivaizdoje. Tuo pat metu nuolatinis dalyvavimas amoralioje veikloje, pavyzdžiui, vagiant ar meluojant, mus taip pat keičia. Kiekvieną kartą, kai dalyvaujame šiuose veiksmuose, mūsų polinkis į juos gilėja, tapdamas mūsų charakterio dalimi. Kuo dažniau įsitraukiame į šį neigiamą elgesį, tuo lengvabūdiškiau jį priimame, nustojame pastebėti ir jis pradeda mus kontroliuoti.

Kaip atsidavę sporto klubo lankytojai pastebi, kaip pradeda augti jų raumenys, taip tie, kurie nuolat dalyvauja amoraliuose veiksmuose, stebi neigiamų bruožų augimą savyje. Kiekvienas pasikartojimas stiprina polinkį į tokį elgesį ir jis tampa vis labiau viliojantis.

Tačiau dorybių ugdymas yra kelias į moralinį tobulumą, žadantis laimingą ir visavertį gyvenimą. Kas iš mūsų nenorėtų tokio gyvenimo? Tokie dorybingi įpročiai kaip santūrumas, skaistumas ir kuklumas įgalina mus kontroliuoti save ir suderinti savo troškimus su protu. Tačiau nerimą kelianti tikrovė yra ta, kad pornografija dėl savo prigimties kenkia šių dorybių ugdymui, griaudama patį pagrindą, ant kurio jos statomos. Pornografija propaguoja seksualinio pasimėgavimo kultūrą, skatina nesaikingumą ir sėja nesusivaldymo sėklą. Dėl to silpnėja mūsų gebėjimas save kontroliuoti, o tai trukdo formuotis dorybingoms charakterio savybėms, kurios yra labai svarbios prasmingam ir moraliam gyvenimui.

Dėl savo atvirų vaizdų ir stimuliuojančio žavesio pornografija kenkia savikontrolei ir ugdo kultūrą, orientuotą į greitą pasitenkinimą. Ji ugdo nepasotinamą vis atviresnės ir ekstremalesnės medžiagos alkį, dėl to atsiranda priklausomybė ir nyksta tokios dorybės kaip santūrumas ir skaistumas. Pasekmės neapsiriboja vien asmeniu, bet veikia ir visuomenę. Tiems, kurie vartoja pornografiją, sunku užmegzti sveikus santykius ir teigiamai prisidėti prie savo bendruomenės [8].

Prigimtinio įstatymo pažeidimas

Įsivaizduokite klestintį sodą, pilną gražių augalų ir gyvių. Šiame sode kiekviena rūšis turi savo unikalią paskirtį ir funkciją, prisidedančią prie ekosistemos harmonijos ir pusiausvyros. Augalai semiasi maisto iš dirvožemio, gyvūnai tarpusavyje sudėtingai sąveikauja, o gyvenimas vystosi pagal prigimtinę kūrinijos tvarką. Dabar įsivaizduokite, kad vieną dieną kažkas, turėdamas žiaurių ambicijų, į šią subtilią ekosistemą įveža invazinę rūšį. Ši rūšis, nors ir žavi savo išvaizda, turi savybių, kurios kenkia natūraliai sodo pusiausvyrai. Ji kenkia kitiems augalams, išeikvoja dirvožemyje esančias maistingąsias medžiagas ir medžioja vietinius gyvūnus. Dabar šį kadaise klestėjusį sodą apima chaosas ir kančia.

Šis klestintis sodas simbolizuoja natūralią gyvenimo tvarką, kurioje žmonės, turintys prigimtinį orumą, užmezga santykius ir išreiškia savo seksualumą, laikydamiesi prigimtinio įstatymo. Kaip kiekviena sodo rūšis turi konkrečią paskirtį, taip ir žmogaus lytiškumas turi dieviškąją paskirtį, kurios šaknys glūdi vyro ir moters papildomume, vienijančiame santuokos ryšyje ir naujos gyvybės kūrime.

Pornografiją galima palyginti su invazine rūšimi, įveista į sodą. Ji sutrikdo ir pažeidžia subtilią pusiausvyrą; įneša elementų ir neigiamų bruožų, iškreipiančių natūralią žmogaus lytiškumo tvarką. Ji demonstruoja sudaiktinantį požiūrį į žmogų, kai jis paverčiamas tik pasitenkinimo objektu. Paprasčiau tariant, pornografijos vartojimas atitraukia seksualumą nuo jo paskirties, atskiria jį nuo prigimtinio meilės, atsidavimo ir atvirumo gyvenimui ryšio, kurį suteikia tinkamas sekso naudojimas.

Panašiai kaip invazinės rūšys išeikvoja dirvožemyje esančias maistingąsias medžiagas, pornografija išsekina ją vartojančių asmenų dvasinę, moralinę, emocinę ir psichologinę gerovę. Ji skatina nerealius lūkesčius, nesveikas manijas ir mąstyseną, orientuotą į momentinį pasitenkinimą. Ji nutraukia meilės ir seksualumo ryšį, tikrą intymumą pakeisdamas paviršutiniška ir trumpalaike skaitmenine imitacija.

Taigi remdamiesi šia analogija, galime matyti, kaip pornografija pažeidžia prigimtinį įstatymą. Ji griauna natūralią tvarką, gadina prigimtinę žmogaus lytiškumo paskirtį ir žemina žmonių orumą. Ji iškreipia meilės ir intymumo grožį bei šventumą, sukeldama kančią ir visuomenės irimą.

Gyventi pagal prigimtinį įstatymą reiškia gerbti prigimtinį kiekvieno asmens orumą, gerbti jo teises ir vertinti santykių šventumą. Tai reiškia priimti skaistumo, kuklumo ir savikontrolės dorybes, kurios leidžia mums nukreipti savo lytinius troškimus taip, kad jie atitiktų mūsų prigimtį ir dieviškąjį planą.

Išvada

Taigi, atsižvelgus į visus dalykus, galima teigti, kad pornografijos poveikis mūsų visuomenei yra grynai neigiamas. Ji paskelbė amžių, kuriame fiziniam malonumui teikiama pirmenybė prieš autentišką emocinį ryšį, o moraliniai idealai seksualumo srityje nyksta. Ji dehumanizavo žmones, sukūrė savęs lepinimo kultūrą ir susilpnino šventą santuokinio intymumo ryšį. Tai paskatino nuodingą lyginimosi ir nepasiekiamų fizinių standartų kultūrą, kartu pažeidžiant prigimtinį įstatymą ir mažinant žmonių gerovę. Todėl norėdami kovoti su šiomis neigiamomis pasekmėmis, visų pirma turime puoselėti visuomenę, kurioje būtų vertinamas žmogaus orumas, skatinamas tikras ir autentiškas ryšys bei propaguojamos tokios dorybės kaip skaistumas ir savikontrolė. Tik taip elgdamiesi galime sukurti kultūrą, skatinančią tikrąją meilę ir saugančią visų, pradedant nuo mūsų pačių, orumą.

 

[1] https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/oi/authority.20110803100337901

[2] Populiariausios interneto svetainės (2025 m. sausio 1 d.): https://www.similarweb.com/top-websites/

[3] Wright, P. J., Tokunaga, R. S., Kraus, A., & Klann, E. (2017). Pornography Consumption and Satisfaction: A Meta-Analysis. Human Communication Research, 43(3), 315-343. https://doi.org/10.1111/hcre.12108

[4] Kenrick, D. T., Gutierres, S. E., & Goldberg, L. L. (1989). Influence of popular erotica on judgments of strangers and mates. Journal of Experimental Social Psychology, 25(2), 159-167. https://doi.org/10.1016/0022-1031(89)90010-3

[5] Lambert, N. M., Negash, S., Stillman, T. F., Olmstead, S. B., & Fincham, F. D. (2012). A love that doesn’t last: pornography consumption and weakened commitment to one’s romantic partner. Journal of Social and Clinical Psychology, 31(4), 410-438. https://doi.org/10.1521/jscp.2012.31.4.410

[6] Perry, S. L., & Davis, J. T. (2017). Are Pornography Users More Likely to Experience a Romantic Breakup? Evidence from Longitudinal Data. Sexuality & Culture, 21(4), 1157-1176. https://doi.org/10.1007/s12119-017-9444-8

[7] Perry, S. L., & Schleifer, C. (2017). Till Porn Do us Part? A Longitudinal Examination of Pornography Use and Divorce. The Journal of Sex Research, 55(3), 284-296. https://doi.org/10.1080/00224499.2017.1317709

[8] University, Utah State. “Effects of Pornography on Relationships.” Effects of Pornography on Relationships | USU, https://extension.usu.edu/relationships/research/effects-of-pornography-on-relationships